На Львівщині вперше в Україні розробляється стратегія агломерації. Цей процес стартував за ініціативою Львівської ОВА і здійснюється за підтримки програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні». До нього наразі залучена Львівська і 17 сусідніх громад.
В світі агломераційний шлях розвитку притаманний більшості великих міст, ми ж наразі робимо перші кроки на цьому шляху. Відтак багато хто із наших читачів не розуміє, що таке агломерація і в чому її вигоди. З цими питаннями ми звернулись до голів громад майбутньої агломерації та протягом найближчого часу публікуватимемо їхні відповіді. Голова Городоцької ОТГ Володимир Ременяк погодився поділитися своїми думками у короткому опитуванні.
- Що таке агломерація у Вашому розумінні?
Агломерація – це об’єднання зусиль громад для того, щоби мати більшу інституційну спроможність, додатково на територію підтягувати ресурси, які ми не можемо узяти окремо. Якщо дуже узагальнено, це додаткові можливості кооперації в межах міжмуніципальної співпраці отримати ресурс на реалізації соціально важливих проєктів.
- В чому може бути вигода для Вашої громади від співпраці в форматі агломерації?
Думаю, що Львівська агломерація може бути окремим, досить вагомим крупним суб’єктом відносин на рівні держави, на рівні міжнародних фінансових донорів, на рівні ЄС. Вона може розглядатися як окремий єврорегіон. Очевидно, що такі невеликій громаді, якою є Городоцька ОТГ (а в нас мешкає приблизно 40 тис. людей), важко мати інституційну спроможність у багатьох проєктах. Відтак ми готові в співпраці з потужнішою громадою, як-от Львівською тощо, в співпраці з іншими колегами скористатися тими напрацюваннями і тими можливостями, які ми самостійно подужати не можемо і де у нас провали.
- Які проекти співпраці в рамках Львівської агломерації Ви вважали би першочерговими?
В нас є чимало запитань щодо великих інфраструктурних проєктів. Першочергово Львів для нас є центром регіону, відтак вважаю, що ми би мали продумати спільно транспортну логістику. В нас є багато дотичних зі Львовом щодо водопостачання. В нас є свердловини, які є водозаборами для постачання як наших мешканців, так і Львова – вони є на балансі Львівводоканалу. Знову ж таки, в нас є території, які потребують централізованого водопостачання або такі, де така послуга надається неякісно. Щодо туризму, то Львів туристичний міг би виграти від того, коли додасть ще й наші городоцькі маршрути для своїх відвідувачів. Наприклад, у нас є великі напрацювання щодо зеленого туризму, не бракує нам і цікавих пам’яток, яких немає у Львові. Без образ, але перша письмова згадка про Городок трошки швидша, ніж про Львів – це 1213-й. І це лише частина спільних проєктів, зокрема й інвестиційних, які би ми могли зреалізувати спільно. Наприклад, гарне виробництво, де ми могли би запропонувати роботу як львів’янам, так і мешканцям нашої громади. Або якийсь проєкт у галузі ІТ тощо…
- Як забезпечити баланс інтересів такої великої громади як Львівська і сусідніх, менших громад?
Очевидно, що ми би готові були ділитися певними повноваженнями. Я не розглядаю Львівську агломерацію як окремий суб’єкт адміністративних відносин. Є Львів, є Городок, і ми маємо свою окрему правосуб’єктність. Не може бути домінування у такому об’єднанні з будь-якого боку. Не віриться, що навіть найрозумніший голова буде розумнішим від колективної думки голів громад. А для цього має бути чітко прописаний механізм прийняття рішень. Не можуть маленькі громади в межах майбутньої агломерації блокувати прийняття важливих рішень, які вкрай необхідні до прикладу такому мегаполісу як Львів. Натомість і великі міста чи громади не можуть в межах агломерації блокувати рішення, які сприяють розвитку територій. Має бути продуманий, правильний механізм прийняття рішень, які враховують інтереси усіх.
- Завершують роботу над стратегією Львівської агломерації. Якими Ви бачите наступні кроки на цьому шляху?
Хотілося би насамперед бачити просування на законодавчому рівні. Аби у Верховній раді прийняли закон про агломерації. Щоби ми мали чіткий механізм. Адже наприклад зараз ми працюємо над стратегією певного суб’єкту, який не уконституційований на рівні закону. А створенню агломерації мало би власне і передувати чітке законодавче рішення, зокрема і щодо створення Львівської агломерації. Можна звичайно фактично підмінити поняття: не чекаючи на прийняття відповідного закону, укласти в межах всіх територій потенційної агломерації договір про міжмуніципальну співпрацю. Але це буде не те. Хотілося би, щоби закон чітко прописав правовий статус агломерацій в Україні.